10. klasse i Aarhus C

Her udvikler du dig personligt og fagligt – i fællesskab med dine nye kammerater. Vi har gå-afstand til det bedste, Aarhus kan byde på, og bruger det aktivt i undervisningen. Du bliver undervist i dansk, matematik, engelsk og idræt og går til Folkeskolens Afgangsprøve. Resten af tiden – omtrent halvdelen – bruger vi på projektforløb, fordybelse og tværfaglig undervisning, som du har masser af indflydelse på.

Du har allerede gået i skole i 10. år. Måske trænger du til at mærke, at det du har lært, faktisk kan bruges og sættes i spil i den virkelige verden? Måske mangler du lige den sidste bid selvsikkerhed, inden du skal videre med en ungdomsuddannelse?

Som elev i 10. klasse på Skt. Knuds Skole har du mod på at tage en debat i klasserummet om emner, der trænger sig på lige nu. Du er også frisk på at gå i gang med projekter, du ikke ved hvor ender. Ellers skal vi nok hjælpe med at få dig ud over kanten.

I tematimerne arbejder vi med emner og problemstillinger inden for følgende temaer:

• Trivsel og fællesskab
  • Mental og fysisk sundhed
  • Job og uddannelse
  • Kultur og natur
  • Teknologi og det digitale liv

Det hele handler om, at vi sammen bliver klogere, mere sikre på os selv og bedre til at finde retningen i en omskiftelig verden.

Sådan får du en plads

Du kan udfylde ansøgningsskemaet herunder sammen med dine forældre.

I er også velkomne til at ringe til at kontakte os og aftale et besøg hos viceskoleleder Jacob Solsø Holm.

Fællesskabet i 10. klasse

På Skt. Knuds Skole skal alle være med. Derfor går vi meget op i at skabe rammerne for et fællesskab, der både kan rumme og udfordre alle.

Vil du være elev på Skt. Knuds Skole, vil du også være noget for de andre.

I hverdagen betyder det, at vi lægger vægt på en god og respektfuld omgangstone i klassen – og at man bakker op om sine kammerater.

På samme måde lægger vi op til, at fester m.v. i klassen som en selvfølgelighed er for alle.

Studievejledning
Vi går meget op i, at du kommer godt videre med dit uddannelses- og ungdomsliv. De forskellige muligheder for ungdomsuddannelse kan godt være lidt uoverskuelige.

Vi guider dig videre – og efterhånden som vi lærer dig godt at kende, kan vi sammen pejle os ind på, hvad der kunne være en god idé at komme videre med for dig.

Vi tager til Rom

Hvert år tager vores 10. klasse til Rom, hvor vi oplever kulturen og seværdighederne i “Den Evige Stad.”

Vi oplever atmosfæren i byen – og naturligvis steder som Forum Romanum, Colosseum og Peterskirken. Vi skal også til åben audiens hos paven.

Turen er noget, som mange ser tilbage på som noget af det bedste i deres år i 10. klasse.

Traditioner på Skt. Knuds Skole

På Skt. Knuds Skole er vi rigtig glade for vores traditioner. De er bl.a. med til at skabe et godt fællesskab.

Vi starter f.eks. dagen samlet med en morgensang og et fadervor.

Du kan se mere om vores traditioner og deres betydning her.